Mavo - Havo - Atheneum - Gymnasium
Op het Panora Lyceum wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen en opstarten van ons PUUR-programma. PUUR is erop gericht om iedere leerling de mogelijkheid te bieden ergens in uit te blinken of zich te ontwikkelen op gebieden die minder in de lessen aan de orde komen.

Een speciaal onderdeel van het PUUR-programma is het programma voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Speciaal voor deze groep leerlingen en hun ouders organiseerden we een ouderavond op 28 oktober over denklessen voor begaafde leerlingen. Gelukkig konden we via Teams deze avond door laten gaan en contact met elkaar maken.

Berthe Lies Dijkstra, de afdelingsleider, opende de avond en daarna stelden we ons voor door even langs de webcam te lopen.

Als eerste voerde Marieke Willems het woord. Zij is vakexpert natuurwetenschappen op het Panora Lyceum, maar ook ‘ECHA-specialist in gifted education’. Zij nam iedereen mee in de wereld van (hoog)begaafdheid. Er zijn veel theorieën over deze enorm diverse groep mensen, maar het is in ieder geval duidelijk dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ. Zo kan bijvoorbeeld creativiteit ook meespelen. Ook is duidelijk dat deze groep behoefte heeft aan cognitieve uitdaging en contact met ontwikkelingsgelijken.

Als tweede nam Marijn Parmentier het woord. Hij is docent filosofie en denklesdocent. Hij vertelde wat denklessen zijn, en wat ze niet zijn. Zo zijn het bijvoorbeeld geen ‘leren leren’ uurtjes, maar ga je samen de diepte in. Hij besprak ook het thema van het eerste jaar: ‘Wat is intelligentie?’. Een greep uit de mogelijke onderwerpen van het eerste jaar: Welke theorieën zijn er over intelligentie? Kunnen dieren ook intelligent zijn? Is slim zijn altijd fijn?
De denklessen starten in periode 3 met 2x 40 minuten per week.

Daarna besprak orthopedagoog Marchje Harink onze toelatingsprocedure. Wij hebben er voor gekozen om geen IQ-test (in welke vorm dan ook) af te nemen, maar om te kijken naar de behoefte van de leerlingen. Om in beeld te krijgen of de leerling en het programma een match zijn maken we gebruik van meerdere instrumenten, zoals onder andere een motivatiebrief en een vragenlijst voor ouders.

Wij kijken terug op een geslaagde avond, en we kijken er naar uit om lekker te denken met deze leerlingen. Voor geïnteresseerden is er op aanvraag een video opname van de avond beschikbaar.
© 2024, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.
...